سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان براساس قانون جوانی جمعیت به دانشگاه‌ها اختصاص یافت که این مبلغ امسال با کاهش ۲۵ درصدی به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وعده های توخالی به دانشجویان/ کاهش ۲۵ درصدی بودجه قانون جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها

با توجه به آمار ارائه شده تا سال ۱۴۳۵ یک سوم جمعیت کشورمان سالمند خواهند بود و بر همین اساس قانون جوانی جمعیت برای نجات از شیب تند سالمندی کشور از اسفند ۱۳۹۹ کلید خورد، با توجه به ماندگاری بیشتر جوانان در دانشگاه‌های کشور به گونه‌ای که حداقل سن فارغ‌التحصیلی دانشجوی دکتری حدود ۳۰ سال است و آمار پایین ازدواج دانشجویان نسبت به سایر جوانان، در صورتی که حمایتی از آنها صورت نپذیرد، امکان ازدواج برای دانشجویان و فرزندآوری آنها مهیا نخواهد شد.

علی رضا مرائی، دانشجوی یکی از دانشگاه‌های تهران می‌گوید: پارسال گفتند ودیعه مسکنی که دانشگاه می‌دهد، حداقل ۲ برابر می‌شود، اما نه تنها چیزی اضافه نشد، از وام‌هایی که وعده داده بودند هم خبری نشد. به سختی می‌توانیم سرکلاس بنشینیم و به درس گوش بدهیم، مجبوریم کار کنیم تا بلکه از پس اجاره خانه برآییم.

 براساس قانون جوانی جمعیت دولت باید حداقل ۵۰ درصد از ودیعه مسکن یک منزل ۷۰ متر مربعی در شهر تهران و شهرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند را در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهد، در شهرهای کوچک نیز باید به متراژ ۱۰۰ مترمربع یا حداقل ۵۰ درصد ودیعه مسکن به دانشجویان بپردازد و این در حالی است که تا کنون سهم بسیار ناچیزی از اعتبارات این قانون از سوی سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها پرداخت شده است.

سال گذشته اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان براساس قانون جوانی جمعیت به دانشگاه‌ها اختصاص یافت که از این مبلغ فقط ۱۱۰ میلیارد تومان پرداخت شد،  امسال هم حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است.

کاهش ۲۵ درصدی بودجه قانون جوانی جمعیت دانشگاه‌ها در حالی است که مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه وزارت علوم تاکید می‌کند که از این اعتبار تا کنون که بیش از ۸ ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، هیچ مبلغی به وزارت علوم پرداخت نشده است.

حیدر رهایی، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی است، می‌گوید: روزهای اول ورودمان به دانشگاه برایمان جشن گرفتند و به ازدواج ترغیبمان کردند، من و همسرم از قبل دانشگاه نامزد بودیم، قرار بود درسمان تمام شود ازدواج کنیم اما واقعا گول وعده‌های توخالی را خوردیم و ازدواج کردیم و الان به شدت برای تهیه خانه مشکل داریم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.